Čas nebeske ekonomije

Nijedan sluga ne može služiti dvojici gospodara, jer ili će jednog mrzeti, a drugog voleti, ili će jednom biti privržen, a drugog prezirati. Ne možete služiti Bogu i bogatstvu.

(Jevanđelje po Luki, 16:13)

Još im je rekao: “Ne preterujte sa skupljanjem bogatstva na zemlji, jer će ih izjesti trulež i crvi, ili obiti i pokrasti lopovi. Načinite sebi bogatstvo na nebesima, na mestu gde ih larva i crv ne mogu pojesti i na mestu gde lopovi neće obiti i pokrasti. Na istom tom mestu na kojem je bogatstvo tvoje, tamo neka bude srce tvoje.”

(Jevanđelje po Mateju, 6:19-21)

Ko se još ne seća one anegdote o popu koji je iz čamca ispao u vodu, ljudi mu vikali “Pope, daj ruku!”, a on se udavio. Posle im na obali neki čiča rekao da su pogrešili i da su trebali da viču, “Pope, evo ruke!”, pa bi ga spasili.

Naravoučenije je čini mi se jasno…

Elem, taman kada pomislimo da će skandali u vrhu SPC makar naterati čelnike tog profitabilnog udruženja da se povuku u tišinu i ne provociraju dalje, oglasi se neko od najglasnijih i najagresivnijih rukovodilaca te očigledno i u kriznim vremenima uspešne firme.

Kada se ispucaju priče o Kosovu i lažnom patriotizmu, vreme je da se zakuka nad materijalnom situacijom. Za tu temu se stručnim našao ni manje ni više nego Risto Radović, poznat i kao mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije, premda ga određeni broj vernika i onih koji to nisu često naziva i Risto Sotona. Ovaj samozvani stručnjak za geopolitiku, ljudsku seksualnost i uređenje porodice, sada ističe i svoju kandidaturu za Nobelovu nagradu za ekonomiju.

Tako, pomenuti Radović je na pitanje o tome zašto SPC ne pomaže stare i nemoćne, a kao deo svoje tako često isticane misije pomaganja nesretnom narodu, recimo izgradnjom nekog staračkog doma, primetio da je njegova mitropolija u “materijalnoj nemoći” i da ne može da gradi staračke domove.

Kada se ta ocena uporedi sa podatkom da manastir Ostrog, kao deo te mitropolije, godišnje neoporezovano prihoduje oko 50 miliona evra, priča postaje više ne ni smešna, nego tragično bezobrazna. Čak i da ne znamo da se stvarni godišnji prihodi od tzv. “usluga” SPC mere milionima evra, već sam primer Ostroga bi bio dovoljan da se svako sa makar malo morala povuče u mišiju rupu, izvini vernicima i nikada više ne progovori. Dabome, Risto Radović nije od takvih, a i zašto bi bio kada mu se može da bez posledica govori o čemu god hoće i da bude bezočno drzak preko svake mere.

Risto, materijalno nemoćan u pozlaćenom okruženju

Risto, materijalno nemoćan u pozlaćenom okruženju

Tako, čak ni ne trepnuvši, on ocenjuje da je sasvim prirodno da SPC gradi stanove i drži hotele, potkrepivši svoju tvrdnju izjavom sa same ivice razma i izvan svake granice dobrog ukusa i pristojnosti: “Sve je to u slavu Boga i za dobro naroda”.

Nedostaje ipak bilo kakva indicija gde je to hrišćanski bog i kada tražio od svojih mitropolita da podižu stanove, vile, vladičanske dvore, hotele, motele i spa centre i na kakvo je to dobro naroda. Ono, ne razumem to “dobro naroda”, ako će u tim objektima morati crkvi da plaćaju kirije i troškove boravka i svakolikih usluga. Verovatno je Radović mislio na ono da su čudni putevi gospodnji i da su i on i drugi sveštenici valjda narod, pa ako oni zarađuju, nekako i ceo narod zarađuje. Samo tako mogu da razumem njegovu poruku novinarima koji su ga pitali o crkvenoj imovini, da se “ocrkvene”. Pretpostavljam da im je poručio da se zamonaše i zapucaju ka mestu nekog od čelnika SPC, te će se i sami obogatiti. Ako u međuvremenu SPC od Budve dobije par hiljada hektara obradivog i građevinskog zemljišta koje potražuje, uz brojno drugo zemljište širom Crne Gore, Radović će biti više nego u pravu, jer će tada postati još bogatiji. OK, znam i da zvuči u najmanju ruku bizarno kada kaže da crkva traži i zadužbinu Vasa Ćukovića u Risnu, pa da tu gradi starački dom, ako se zna da je na tom mestu već dugo Specijalna bolnica za ortopediju, neurohirurgiju i neurologiju. Ko zna, možda Radović planira da tu ostvori starački dom, a pacijente preseli na Ostrog, da molitvom traže isceljenje, taman onako kako to inače nikada ne rade sveštenici i čelnici SPC… ali gde to ide da se porede obični bolesnici i od boga postavljeni pastiri, molim vas?

Nema tu dakle izbora nego da mu se slepo veruje, što se inače i od vernika po definiciji očekuje. Ako on kaže da je crkva uvek i sve na pravi način valorizovala, ko smo mi da se uopšte pitamo? Valjda on zna da nema bolje valorizacije opela od “Daj šta daš, ali niko ne daje manje od 100€” ili opravdanije valorizacije krštenja od “Ti kume 100€, a red je da i vi roditelji date bar po 50€… svako”.

Ako on lepo kaže da crkva sve u slavu boga a na blagoslov ljudima radi, i tako već 2000 godina, imamo li izbora osim da se složimo sa njim? U slavu boga se ratovalo, u slavu boga su Bogumili istrebljivani, u slavu boga se podižu velelepni hramovi i dvori, u slavu boga sveštenici voze skupe automobile, u slavu boga su okićeni zlatom i draguljima k’o jelke. I sve je to dabome ljudima na blagloslov, jer iako možda sami nemaju takav luksuz, bar mogu da se pohvale kako bogatu crkvu imaju. A to baš puno vredi… šta će vam hleb, meso, jaja ili mleko, ako imate pogled na još jednu crkvu?

Nagradno pitanje - u kom jevanđelju piše da vladike treba da žive u zlatnim dvorima?

Nagradno pitanje – u kom jevanđelju piše da vladike treba da žive u zlatnim dvorima?

Zašto biste od države očekivali da se bavi socijalnom zaštitom, kada ona ima preča posla, da od vas uzima novac i daje ga SPC, što onako, da im se nađe, nekih 6 miliona evra godišnje iz budžeta Srbije, što ipak namenski, za hram sv. Save koji se gradi duže od Skadra na Bojani, pomoću donacija iz budžeta i doplatnih markica koje ima da platite svakako, sve i da niste vernik SPC.

Zašto bi država razmišljala o porezu za SPC, kada na čelu RRA plaća sveštenika, potpuno stručno zalutalog na to mesto, što se po kvalitetu TV programa u Srbiji lako da zaključiti.

Zašto da se sveštenici ne bahate, kada su izuzeti od participacija za lekove, a i same doprinose im plaćaju građani preko budžeta.

Zašto bi brinuli o nemoćnima, kada će ti isti nemoćni, preko budžeta, sveštenicima da plaćaju penzije.

Kako da prosečan vernik ne bude ponosan na to što je SPC vlasnik objekata i dobara koji se procenjuju na više miliona evra, često dobijenih preko reda, restitucijom u kojoj imaju iz nekog razloga prioritet? Kako da se vernik ne istopi od miline kada zna da eparhije u vlasništvu imaju hramove i parohijske domove, kao i šume, njive, vinske podrume, motele, radionice i ko zna šta sve ne, jer je to sve dabome na blagoslov naroda i slavu boga, a sveštenici će se eto mučiti da to malo jada nekako uvećaju i, kako ono beše, valorizuju. I kako nije samo sramota one koji traže da se prihodi od izdavanja te imovine oporezuju, kada bi to bio porez samome bogu, koji očigledno želi da crkva bude sve bogatija… doduše, bogatija materijalno nego ljudima, ali hajde de, nećemo sada da cepidlačimo. Kome treba 300’000 popisanih vernika manje, kada je tu 300’000 restituisanih kvadrata više…

Dobro, jeste malo nejasno kako to da crkva od tih kirija i poseta manastirima finansira sve svoje aktivnosti, od izgradnje i obnove hramova pa do dobrotvornih ustanova, narodnih kuhinja i fondova za siromašne, kad nikako da se dođe do tih dobrotvornih ustanova, narodnih kuhinja ili fondova, kada je nekome od vernika ili apstraktnog naroda pomoć neophodna. Treba li da podsećam kako je crkva uzvišeno delima ćutala i kako i dalje ćuti kada su u pitanju deca poput nedavno preminule Tijane Ognjanović i još mora druge bolesne dece? Gde su tu fondovi, pomoć, samilost?

Možda mi obični smrtnici samo ne razumemo dobro te odnose. Možda je izvan naše ovozemaljske percepcije to da je SPC zapravo siromašna, a njena imovina zanemariva, u poređenju sa recimo grčkom ili ruskom crkvom. Pa ne, skoro da je logično. Znate, Miroslav Mišković i Bogoljub Karić đuture, patetični su siromasi spram Vorena Bafeta i Bila Gejtsa. Miodrag Kostić i Milan Beko mogu samo da prose pred vilama Karlosa Slima i Romana Abramoviča… razumimo taj nadlogični odnos materijalnog i duhovnog u organizaciji zavetovanoj na skromnost i samilost, praktikovanim iz salona sa pozlaćenim lusterima, vila sa mermernom fasadom ili iz džipova sa zatamnjenim staklima.

Risto u opremi u kojoj svakoga dana prosi

Risto u opremi u kojoj svakoga dana prosi

Moramo očigledno shvatiti da je crkva evoluirala i da je hrišćanstvo prevazišlo biblijskog Hrista. Njemu je bio dovoljan ogrtač i onoliko hrane koju mu ljudi dobre volje dodele pa da bude zadovoljan, a današnjoj crkvi nisu dovoljni stanovi, lokali, hoteli, kompletna preduzeća, poslovne zgrade, hiljade hektara šuma i njiva.

Ta ista Biblija kaže da je Hrist sa pet hlebova i dve ribe nahranio pet hiljada ljudi, ali teško da će i preko 70’000 hektara, 450 poslovnih objekata sa 135’000 kvadrata, 700 stanova sa 56’000 kvadrata i 83 groblja nahraniti ambiciju SPC da se tako, kako nam to Risto Radović poručuje, što više približi bogu i što više, bezmalo do imbecilnosti usreći narod.

Ne, zaista je nemoguće ovom prostom, ovozemaljskom pameću razumeti kako je to biblijski Hrist ljude lečio i od smrti izbavljao besplatno, a vi morate da platite u crkvi sve, od sveće, pa do krštenja ili opela.

Ne trudite se da razumete zašto vladika Pahomije, u iščekivanju novog procesa za pedofiliju, dva puta godišnje dobija “čast” od svoje eparhije, od po 210’000 dinara, mimo redovne plate. Evolucija, makar ona materijalna, novčana, ipak se mora biti nekako primila i u crkvi, čim je vladika Filaret tako bogougodno prionuo na izgradnju hotela sa spa centrom, sve u slavu belog anđela i ostatka nebeskog hora.

Učenik, odnosno sveštenik, u ovom slučaju ne da je prevazišao učitelja, odnosno biblijskog Hrista, nego ga je kompletno sa njegovim sandalama, ogrtačem i nemanikiranim rukama najurio iz crkve, da mu ne zamaže i uprlja pozlaćeni ikonostas. Previše je para na to dato i truda u ukrašavanje uloženo, da bi sada neki tamo božiji sin sve to pokvario ili, ne d’o bog, trgovce iz hrama najurio… hlebove i ribu neka zadrži… pa nije valjda post.

Advertisements

About markoek

Otac, suprug, inženjer, istraživač... možda donekle naučnik a odnekle sanjar, često bez jasne podele na ta dva... radoznao i slobodouman, pokatkad ciničan, po meri čoveka sujetan... Srbin i Beograđanin po mestu rođenja, kosmopolita po ubeđenju, anacionalan po opredeljenju... humanista, sekularista, antiteista... čovek
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

6 Responses to Čas nebeske ekonomije

  1. Milan Stojanovic says:

    odlican tekst, a gde dodjoste do ovih podataka o imovini, profitu i ambicijama daljeg sirenja biznisa SPC?

    • markoek says:

      Uglavnom se sami ne stide da o tome govore. Sam Amfilohije je zakukao nad tako skromnim prihodima mitropolije nad kojom je vlastan, a podaci o hektarima i imovini su javno dostupni, u registru imovine predviđene za restituciju. Izvodi iz tog registra su više puta nabrajani što od samih sveštenika, kada traže da im se vrati imovina, što u medijima.

  2. Balcanis says:

    Dobar tekst. Mnogima ništa strano, pa ipak nadam se da će dopreti do još ljudi. Makar to bila samo jedna osoba, dovoljno je za početak.

    Iskreno, nisam od onih koji upiru prst u ljude, kompanije i organizacije i kažu “ovi imaju pare, uaaa”. Čak i ako neki od njih uspevaju da plati manji porez ili ga ne plate uopšte, svako radi svoj posao. U svetu postoji nešto što se zove “tax management” koji koriste čak i obični građani a radi se o upravljanju plaćanjem poreza što obuhvata korišćenje zakonskih regulativa kako bi plaćali manji porez koristeći razne dostupne olakšice.

    Sa ovim u vezi, bez nekog prevelikog razmišljanja o celoj problematici, mogao bih da kažem da crkva i nije toliko kriva (ne branim je niti njene predstavnike uopšte) koliko su krivi “vernici”. Kažem “vernici” jer iskreno u svom srcu verujem da dobar deo njih ako ne i većina su ono što ja volim da zovem insta-vernicima, one koji svoje poimanje Boga zasnivaju na tome da poste kada treba i obavezno kažu “Hristos se rodi” na Božić, a onda se vrate svojim svakodnevnim životima kako bi nastavili sa ogovaranjem ljudi, grebanjem komšijskih automobila zato što je parkirao baš ispred njihovog ulaza (iako je pravi razlog to što je komšija dovezao novi auto a ne to što je parkirao ispred ulaza kao i svi ostali što rade), izmišljanjem laži o drugima, kao i ostalim aktivnostima koji su u skladu sa njihovom “duhovnošću”. Ah da, da ne zaboravimo slavu koju slave svake godine koju je nemoguće proslaviti bez blagoslova u vrednosti od 5 – 10 EUR. Daleko bilo, slava bez osveštenog kolača, šta će drugi insta-vernici reći???

    Zato, ne krivim ja crkvu za sticanje bogatstva, već sve one koji ne umeju da razmišljaju svojom glavom i dozvoljavaju da im korporacija stara preko 2000 godina, koja prodaje isti proizvod koji je prodavala i njihovim precima na koji čak i nemaju pravo, uzima novac. Ne samo da im uzimaju novac nudivši im insta-izbavljenje, insta-oprost grehova i ostale usluge, već ih ubeđuju da Hrist želi da budu siromašni i pokorni, pre svih crkvi naravno. Čak i Jevanđelje po Luki koje je ovde citirano kaže “Ne preterujte sa skupljanjem bogatstva na zemlji…” a ne kaže “Ne skupljajte bogatstvo na zemlji uopšte…”.

    Želim još da kažem da verujem u Boga i sve što imam u životu materijalno i nematerijalno dugujem Njemu, a ne crkvi, kako ne bi bilo zabune. Još za kraj želim da kažem Bog je Bog, crkva je ljudska tvorevina (u koju možete da verujete ili ne koliko i u bilo šta drugo što je čovek napravio), a siromaštvo je izbor.

    • markoek says:

      U principu se slažem, crkva (odnosno ljudi koji čine “upravu” te organizacije) ne bi imali prilike da se ponašaju tako kako se ponašaju, da ne postoji dovoljno naivnih i sujevernih koji će padati na njihove priče. Naravno, postoji pitanje tzv. “hrišćanskog morala” koji im čak i uz naivne vernike ne bi dopuštao da ih zloupotrebljavaju, ali recimo da je to pitanje nekog ličnog osećaja časti i poštenja. I slažem se, crkva kao organizacija i vernik kao pojedinac zaista ne moraju da imaju išta zajedniko, koliko god to na prvi pogled delovalo paradoksalno. Uzgred, tu je i deo zabluda o antiteistima, gde postoje oni koji misle da su antiteisti protivnici (neki čak kažu i mrzitelji) vernika, dok je istina sasvim drugačija – mi smo kritičari verskih zajednica, organizovanih verskih grupa i zloupotreba koje čine, dok prosečnog vernika posmatramo samo kroz ono kroz šta čoveka i vredi posmatrati, kroz to kako radi, živi, ponaša se.

      Naravno, pomišljam često i na praksu koja negde u svetu delimično postoji, a to je tzv. “verski porez”, gde se verske zajednice finansiraju iz poreza koji vernici dobrovoljno plaćaju tako što su se za to izjasnili na poreskoj prijavi. U Nemačkoj je to recimo 8% mesečno… mislim da bi u toj situaciji, SPC ubrzo ostala bez vernika, jer naravno da ne bi pristali da im se od plate odvaja svesno za SPC. Ovako, kada se SPC dotira iz budžeta, ljudi mahom nemaju jasnu svest da su zaista oni ti koji porezom finansiraju SPC (i druge verske zajednice, u manjoj meri). Kada bi se to učinilo očiglednim, uveren sam da bi se broj vernika sveo na statističku grešku.

      Naravno, instant-vernici bi prvi nestali, potom oni koji jesu iskreni vernici ali su s pravom zgroženi ponašanjem sveštenika, da bi na kraju odustali i preostali vernici, onda kada bi crkva postala agresivna, svesna da je izgubila svoje “zlatne koke”. Mislim da nije jednom rečeno ili pak napisano da verniku nije potrebna crkva kao zgrada ili organizacija, već da je njegova ili njena crkva u njemu ili njoj samoj. Poznajem i takve ljude, potpuno zadovoljne sopstvenom religioznošću koju niti žele da nameću, niti žele da poistovećuju sa verskom zajednicom.

      • drvljeikamenje says:

        Zadnjih par recenica u ovom odgovoru mi malo menja misljenje o tebi samom. I to me, da tako kazem, raduje. Ako krenes od takvih ljudi, koji svoju veru ne namecu nikome, niti imaju potrebe za tim,i kojima crkva kako crkva nije potrebna, na sledecoj stepenici ces naci ljudu koji se takodje ne hvale svojom verom, ali kojima je crkva kao crkva potrebna i neophodna. To verovatno nije veliki procenat ljudi, ali verujem da nije ni zanemarljiv. Ovo govorim jer sam stvarno upozno dosta takvih ljudi. Da li je njihov odlazak u crkvu zavaravanje samih sebe, i dal je sreca koju osecaju posle neke molitve ili liturgije ili ispovesti stvar zablude na psihosomatskom nivou je apsolutno nebitna. I cini mi se da po pravilu sa takvim ljudima ne vredi ulaziti u bilo kakvu raspravu o postojanju boga. A sreo sam i visoko obrazovane ljude medju njima koji bi i mogli da udju u nekavu teolosku raspravu.

        Na nekim sledecim stepenicama su ostali vernici, instant-vernici kao sto rece covek, default (pravoslavci) vernici, preosveceni vernici (raznorazne popovi,vladike i ostali biznismeni) i na kraju “drzavni vrh” vernici. Kad dodjes zadnjih stepenica, do tih najmocnijih vernika, onda krenes u konacno i “mozda najvaznije” pitanje… dal nam je crkva kao crkva potrebna?
        Moj odgovor je da ipak jeste!!! Nije slucajno sto je npr. Filaret postavljen za vladiku u Sandzaku, ili sto je Amfilohije u Crnoj gori. To su takvi likovi koji su u stanju da se nose sa problemima koje Srbi imaju u tim sredinama. Mozes ovo da tumacis kao nacionalizam, ili kao extremizam s moje strane, ali to je nazalost tako. Nisam pobornik nekakve zavere protiv u Srba, ali je cinjenica da nam se to desava. (ne zelim da idem u tu stranu). I pitanje je koje cinove oni sami imaju u SDB-u??? A nekako sam ubedjen da su visoko rangirani!!

        Mislim da je jasno da sa nikakvog aspekta ne pokusavam da opravdam bilo koga od njih, medjutim u trenutnoj situaciji u kavoj je nasa drzava, jaka crkva nam je ipak potrebna.

      • markoek says:

        S obzirom na to da je crkva doprinela situaciji u kojoj je država, svojim štetočinskim ponašanjem i brigom o sebi, a ne o problemima Srba u ma kojoj sredini, nikako ne mogu da se složim da je ovakva SPC potrebna. Nanela je više štete samim Srbima od bilo kog drugog, stvarnog ili izmišljenog neprijatelja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s